Friday, December 13, 2013

Allah said, "Speak to people nicely,"


Dah lama tak dengar petikan ceramah Ustadh Nouman Ali Khan.

Dalam video ni beliau menceritakan, mengupas, meng'highlight'kan problem dan memberikan solusi untuk kita dalam perihal menegur kesalahan orang lain. Ini sangat penting terutama untuk memupuk rasa cinta dalam Islam khusus untuk golongan anak muda.

"One of the worse quality of a community that claims to be a believer/Muslims community is that they are judgmental and harsh and backstabbing towards each other,"

Allah included in the fundamentals of Deen, "Wa kulu linnasi husnan," which means "Speak to people nicely,"

Dalam petikan ceramah ini, beliau menyentuh tentang Nabi Nuh yang tidak pernah cuci tangan yang tidak pernah putus-putus menasihati kaumnya malah anaknya sendiri beratus-ratus tahun untuk menyembah Allah. Allah.

Ada betulnya apabila Ustadh Nouman mengatakan, di abad ini, semakin 'religious' (beragama) seseorang itu, dia akan tampil lebih garang, susah didekati dan susah untuk diajak berbicara/berbual.
Tapi saya setuju tak semua agamawan begitu. Segelintir kecil sahaja, apatah lagi di Amerika sana dimana majoriti nya bukan beragama Islam. That's why Uztadh Nouman kongsi cara yang terbaik untuk membuat anak-anak muda yang sudah beragama Islam untuk tidak mudah melatah dan mahu mengamalkan hidup cara Islam sehingga ajal mati mereka. Bukan putus tengah jalan kerana hampa dek perbuatan "orang lama" dalam Islam.

Wah, mendalam.
Jadi jangan sampai kita tergolong sama dalam orang-orang yang mudah melabel orang dan terlalu kasar dalam menegur seseorang. Amiiiin. :)

Jangan sampai orang berputus asa dalam beramal ibadah. Sudah lazimnya sifat anak adam untuk membuat dosa dan yang paling baik antara kamu sekalian ialah orang yang bertaubat.

No comments: